Filmihullu 3 | 2016

Sisältö

Pääkirjoitus
Lauri Timonen

Maailman paras musiikkielokuva
Kalevi Aho

Orson Welles ja televisio
Markku Koski

Kolmen kerroksen vainajia
J.P. Pulkkinen

Villi Idylli
Eeva Kurki

Tarinoita länsimaisen yhteiskunnan itsepetoksesta
Matti Rämö

The Knick – Auteur-vapautta tv-raameissa
Otto Kylmälä

Painajainen ei pääty mutta se selitetään: Kymmenen viestiä Hämärän rajamailta
Topi E. Timonen

Teräsmies ja Seinfeld – amerikkalaisten arvojohtajien teesi ja antiteesi
Otto Kylmälä

Lepakkomiehen eskapistinen elämänvaihe
Valtteri Mörttinen

Pommisateen aikaan – Kaukana Vietnamista
Eero Tammi

Godard 8. keskustelu
Sampsa Laurinen

Festivaalit
Antti Selkokari

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

Vieraskynä
Hannu Salama

Kansi 3 2016

Monien Batman-variaatioiden Gotham City ylikirkkaine kelmeineen saa rinnalleen tanskalaisen Lærkevej’n omintakeisen "kotikadun" asukkaat. The Wiren Baltimoren väkivaltaiset miljööt törmäävät Heimat-sarjan oireilevaan maalaisidylliin, taitavana oppaanaan säveltäjä Kalevi Aho. Seinfeldin newyorkilaisen näsäviisas urbaanielämä ottaa mittaa paitsi Teräsmiehestä, myös Orson Wellesin maailmanympärysmatkoista, ja ennen pitkää ylitetyiksi tulevat jopa universumimme tunnetut rajat, reitin kulkiessa vääjäämättä kohti Rod Serlingin painajaismaisen oivaltavaa Twilight Zonea.

Oman käsittelynsä saa niin ikään Steven Soderberghin liki kauttaaltaan auterisoima The Knick. J.P. Pulkkinen tarkastelee puolestaan kuoleman monia rooleja televisiodraaman ja joskus -komediankin eri sävyissä, Eero Tammi käy ranskalaisen tekijäjoukon inspiroimana kaukana Vietnamissa ja Antti Selkokari festivaaleilla Istanbulissa.

Vieraskynäksi meillä on suuri kunnia saada kirjailija Hannu Salama.

 

| Tilaa Filmihullu > |

Siirry vuoteen: